måndag 17 januari 2011

"Mam"-nappar & nappar öht

Nu var det ett par år sedan man hade en liten bebis och stod där i napphyllan och tittade. Men jag är ganska så säker på att det var annorlunda då...? För 3 år sen alltså.
Min minsta lilla är nu i dagarna 4 månader gammal och har hittills haft Mam's första napp. Men tänkte inte så mycket på att kolla på månadsrekommendationen då den minsta inte är så svår att ta miste på... ;)
Nu till det kluriga... Är ganska så säker på att det för 3 år sedan fanns en napp man bytte till vid ca 4 månader. Eller är jag helt galen? Jag står i hyllan och lusläser på vart enda paket... "Från 6 månader" "0-6 månader". Jag är väldigt säker på att jag INTE bytte till den större nappen vid 6 månader när Linnéa var liten?? Bytte runt 4-5 månader då jag upplevde att den mindre började bli för liten och hon kunde då stoppa in sidan av nappen i munnen... Livsfarligt med andra ord!

Nu sen någon vecka tillbaka har jag upptäckt att lillfisens napp inte verkar räcka till. Hon blir inte nöjd med den. Den sitter inte kvar och hon vill komplettera med fingrarna. Så tänkte... Går och köper nya nappar, det brukar ju finnas från 4 månader... (?)
Tji fick jag! Från 6 månader står det!
Blev då tveksam och tyckte det verkade på tok för tidigt att köpa en 6 mån napp till en 3,1/2 månaders. (Inte för att jag brukar stirra mig blind på åldersrek. Men detta kändes som ett för stort hopp på så liten).
Slutade med att jag köpte ett annat märke med smånappar... Gick några dagar. Sen samma sak igen. Inte nöjd.

Så... Gick på vad jag tyckte mig minnas sen tidigare... Köpte den större nappen... "6mån+"
Jamena, det skadar ju inte att testa under bevakning OM den skulle vart på tok för stor.
Och tro det eller ej... Den var som gjord för henne. Hon spottar inte ut nappen längre och försöker inte sticka in fingrarna.
Och inte har hon satt den i halsen en enda gång...

(Ja, jag vill att hon har napp istället för fingrarna om jag kan påverka det).

Så, en fråga... Hur har ni andra upplevt det hela?

1 kommentar:

Petra sa...

Vilka fina bloggar du har gjort. Sjä'lv orkar jag inte alls skriva, men men. :)

Gurra var ju värsta nappomanen och Emil är tvärt om. Men som tur är använder han inte tummen heller. Han kan ta nappen några minuter när han är på G att somna men när han väl har somnat spottar han ut den. Men just nu gillar han att man sitter och gnuggar hans tandkött, verkar klia som tusan på honom. :)
Men passar nappen henne så är det ju bra, du har ju sunt förnuft så skulle den inte passa så skulle du nju inte stoppa in den igen. Men det finns ju människor som inte har det förnuftet. :/