torsdag 6 januari 2011

Lite skrämmande och synd...

Tidigare idag sprang jag på en kommentar i någons blogg ang. vad man inte får göra när man är gravid. Okej, man ska vara lite försiktigare med vissa saker och det är okej att ha olika uppfattningar om hur man vill och väljer att göra som gravid.

De gångerna jag har vart gravid har det endast funnits ett totalförbud... Absolut ingen alkohol. Inte för att JAG personligen tror att ett glas 0.03% cider skulle göra någon skada.
Matvanor är alltid ett hett ämne. Och inte att GLÖMMA ett ämne som ändras mycket, mycket snabbt. Det du råddes att inte äta förra året, ska du äta i överdos idag. Och tvärt om såklart.
Och att man får panik för "Oj! Jag åt EN microtugga av det förbjudna. Kommer bebisen dö nu?". Har för mig att läkare också säger att man ska akta sig lite för att ändra sin kost totalt över en natt...?
Hårfärgning och nagellack har jag sett några gånger. HUR kan det vara skadligt för barnet?! Hår och naglar är DÖTT material, människor. Ja, hormonerna kan påverka resultatet av färgningen. Ja, hormonerna kan ge dig en annan färg än du önskade dig.
Det jag tror att de flesta som avråder färgning får nog faktiskt också tänka på att det idag är väldigt många hårfärgningsmedel som är HELT utan amoniak. Kan tänka mig att det är just amoniaken som skulle kunna störa i så fall... Lite som att man inte ska hantera starka målarfärger eller lösningsmedel.
Men hårfärg utan amoniak?

Ta inte så hårt på allt. Njut av det mesta med måtta. Ingenting man överdoserar är väl särskilt bra... Det är inte ens vatten i för stora mängder. ;)
Nojar man över allt så kan man glömma det viktigaste... Njuta av att vänta barn, planeringen/förberedelsen till "nedkomst" eller att vila upp sig till den stora dagen.

Bara mina tankar i nattmössan igen... ;)

Inga kommentarer: