måndag 27 december 2010

Slut på mig som "kvinna" då...

OBS!! SNUSKVARNING!!!

Japp, idag var de då dags för efterkontrollen efter förlossningen. Och ja, denna gång missade jag inte mötet pga jag försov mig. ;) Man vet ju aldrig så noga med mig. Men chansen var väl mindre nu när man tog ett så "sent" möte som kl 13.45.
Har sen tidigare efter mycket om och men bestämt mig för att testa hormonspiral. Så den skrevs ut till mig redan när jag ringde och bokade om mötet. Men fick sagt till mig att hon ville sätta in den vid nästa mens... Vilket skulle vara någon gång i januari. Lite lagom roligt tyckte jag och tog med den idag i hopp om att den skulle sättas in ändå.
Yeeey! Alla prover vad ok och återhämtningen "down there" var också ok. Så nu i efterhand sitter jag och känner mig lite mindre som kvinna då den delen av mig som gör mig just kvinna inte ska fungera som den ska längre. Men, men... Den känslan släpper väl sen.

Vad väldigt inställd på att det skulle göra fruktansvärt ont också. Det är allt jag hört om spiral. Att det ska göra ont att sätta in. Kan ju då säga att själva undersökningen var obehagligare än insättningen. =O "Grattis, nu är du med spiral" utbrister sköterskan. Och jag fattar ingenting, kände verkligen ingenting av själva insättningen.
"Nu kommer du troligen blöda lite och ha mensvärk resten av dagen. Och imorgon kanske du också har lite ont, men då mindre ont". Och jag som vanligt... Inställd på det värsta.
Lite mensvärk i några timmar. Känner INGENTING nu. Blödning? Menade hon den lilla rosa flytningen som kom?

Aja, detta är min erfarenhet hittills av hormonspiral... Tummen upp!

Nähä... Några rader i andra bloggen. Sen fortsätta sticka.
Imorgon bär det av för 1a vac. av Elise... Ska bli spännande och se nu var vikten hamnar. Hon börjar se lite sådär rund och go ut. Så det lär väl inte ha gått åt fel håll. =)

Natti, natti folket!

4 kommentarer:

Sara sa...

Hur länge kan spiralen sitta i? Jag tänkte ta den först men har hört att det ska göra så jävla ont så har en stav istället :P

Petra sa...

Skönt att höra lite positiva erfarenheter. Ska sätta in en kopparspiral den 11/1 och är lite små nervös. Men efter det jag fick vara med om efter förlossningen så ska jag väl klara det där också... ;o)

Monika sa...

Petra, det är jättebra med kopparspiral och det gör fan inte ont att sätta in den, tro mig!

Sandra, din andra blogg, vilken är det??

Sara sa...

Tack! :)
Ja den fungerade ganska bra, var lite torr och smulig. Men ska göra en tårta idag med men sen tror jag att den lila bit som blir kvar får åka...
Men den är god :)Ja gör det tack!
Gott nytt år på er :)
kram!