onsdag 27 mars 2013

Något jag funderat på...

Är det här med våra ip-adresser. Har vid några tillfällen stött på folk som säger sig kunna både se och spåra en ip-adress. Ja, som tex vem som läser ens blogg.
Så jag gjorde mig en enkel sökning på nätet och insåg att det faktiskt är näst intill omöjligt för oss "vanilga" internetanvändare att kunna spåra ens ip-adress. Och för att inte tala om att det faktiskt verkar vara olagligt att ta reda på vem som använder den.
Så den som säger sig kunna veta vem som har den... Oftast tomma hot va? ;)

Som att ta mig egen som exempel. Vad jag förstår det som har jag inte samma adress till någon av mina datorer och inte heller till iphonen. Det var det iaf någon som förklarade för mig.
Sen har vi den här grejen att inte många idag har en sk fast ip. Dvs att ens ip-adress byter nummer lite då och då.
"Jag kan iaf se från vilken stad läsaren kommer ifrån!" Jaså, säger jag!
Söker jag på mitt egna ip så står det då näst intill aldrig att den används i Eskilstuna. Jag finns tydligen i Västerås, Stockholm, Strängnäs och vid nått tillfälle på Gotland. Ja, och fler ställen jag inte minns just nu.
Så, nej.. Jag tvivlar starkt på att folk vet vem som sitter bakom datan bara för att man kan få fram från vilken stad den används. ;)

Nu ska jag inte säga att detta är helt sant då jag baserar detta på egen sökning och vänners ord. Men att det inte är lagligt eller ens i närheten av lätt att hitta användaren bakom ip-adressen, så mycket fattade jag.

Så fortsätt ni med era tomma hot. 
Jag köper det inte.

Inga kommentarer: